Rozvoj klíčových gramotností

Finanční gramotnost je pojem, který je v posledních letech naštěstí více a více komunikován a označuje klíčové základní znalosti a dovedností, které člověku umožňují porozumět financím a správně s nimi zacházet v různých životních situacích. Tyto znalosti v posledních letech navíc získávají na významu z důvodu zejména rostoucí úvěrové angažovanosti obyvatel a spotřebních nároků současné společnosti.
Finanční gramotnost nemá žádnou konkrétně stanovenou cílovou hodnotu, podle které by bylo možné říct, že člověk je nebo není finančně gramotný. Nějakým způsobem je totiž finančně gramotný každý, ovšem podstatná je míra skutečné finanční gramotnosti člověka.
Finance v 21. století
Jak se říká: "Peníze až na prvním místě", neboli každý náš krok je nějakým způsobem spojen s financemi. Pokud se má člověk orientovat ve světě financí a nedostat se do potíží (nejčastěji spojených s předlužením a dluhovou pastí), je nutné se orientovat alespoň v základních pojmech z oblasti financí. V dnešní době je člověk neustále "bombardován" nutností koupit si další nové auto, novou TV, notebook, tablet, chytrý telefon, dovolenou aj. na splátky, banky se předhánějí v nabídkách těch "nejvýhodnějších" úvěrů. Jak se v tom vyznat? Jak nenaletět? Jak si vybrat ten nejvhodnější úvěrový produkt? Jak se nezadlužit do takové míry, aby to člověk zvládl ufinancovat? To jsou jen jedny z mála otázek, na které dává odpověď náš program Finanční gramotnosti.
VÝSLEDKY VLASTNÍHO PRŮZKUMU RELIZOVANÉHO ŽIVOU AKADEMIÍ
Nejvíce českých dlužníků zároveň spadá do věkové kategorie 35 až 44 let. Následují lidé mezi 25. až 34. rokem života. Naopak nejmenší dluhy mají senioři nad 65 let, kteří se na celkovém dluhu českých domácností podílejí jen 4,19 procenta.
Z hlediska dlužné částky je ze statistik dále možné vyčíst, že částku do výše 10 tisíc korun nejčastěji dluží mladí lidé do 24 let (nesplacené účty za telefon). Dluh mezi 10 až 20 tisíci je nejtypičtější pro lidi ve věku 25 až 34 let (financování bydlení). Následují lidé od 35 do 44 let, kteří nejčastěji dluží 20 až 200 tisíc korun. Vůbec největší dluhy nad 200 tisíc korun tedy připadají na občany mezi 55 až 64 lety.
Seznamte se s výsledky dotazníkového šetření realizovaného Živou akademií a cíleného na finanční a dluhovou gramotnost u českých žáků a studentů SŠ.
1. SEMINÁŘ - DLUHOVÁ GRAMOTNOST
Seminář určený všem, kteří se chtějí vyznat v bankovních produktech a chtějí se vyvarovat dluhové past.
Přemýšlíte, zda si vzít spotřebitelský úvěr s 8,5 % p. a. úrokovou sazbou nebo kreditní kartu s RPSN 12,5 % p. a.? Nevíte si rady? Pak je tento kurz určený právě Vám!
Na ukázkovou prezentaci z výuky Finanční gramotnosti se můžete podívat níže:
Níže si můžete stáhnout část pracovního listu zaměřeného na Tvorbu rodinného rozpočtu a prevenci dluhové pasti.
2. SEMINÁŘ - FINANČNÍ GRAMOTNOST
Seminář určený všem, kteří se chtějí vyznat v základní ekonomické terminologii, ve financích a úvěrových produktech.
Nominální HDP, reálný HDP, inflace, deflace, plovoucí kurzy, úroky, RPSN atd. atd. Také slýcháte tyto pojmy, a přitom nevíte co vlastně znamenají? Pak je tento kurz určený právě Vám!
3. SEMINÁŘ - FINANČNÍ GRAMOTNOST - pro seniory
Seminář určený speciálně seniorům. Cílem je pomoci seniorům vyznat se v široké nabídce bankovních produktů. Během kurzu se naučíte vyhodnotit výhodnost/nevýhodnost bankovních produktů a naučíte se spravovat rodinný rozpočet a efektivnímu nakládání s důchodem.

Mediální gramotnost je označením pro všeobecnou schopnost lidí vyhledávat informace, analyzovat a zpracovávat jejich obsah, porozumět významu informací a kriticky vyhodnotit jejich správnost. Mezi nejpalčivější témata v rámci mediální gramotnosti patří např. FAKE-NEWS. Ty se šíří zejména od vzniku a šíření internetu, nebo téma kybernetické bezpečnosti (hackerské útoky, bezpečné bankovnictví a další).

Ohroženou skupinou jsou zejména senioři (důvěřiví k informacím předávaných médií), nebo lidé bez vzdělání či mládež (zejména na riziko fake-news spojené s rozmachem sociálních sítí).
Průzkum agentury STEM (2021)
Agentura STEM prováděla výzkum šíření fake news ohledně koronaviru v České republice. Z výsledků výzkumu vyplynuo, že dvě pětiny lidí v Česku, kteří používají internet, považují řadu nepravdivých informací a konspirací o koronaviru za důvěryhodné. Nejvíce z nich, polovina, věří tomu, že virus byl uměle vyroben v laboratoři. Kolem 40 procent si myslí, že epidemie je pro vládu zástěrkou ke kontrole občanů.
Výzkum "Zpravodajství v digitálním věku 2020" týkající se fake news prováděl rovněž Nadační fond nezávislé žurnalistiky (NFNZ) spolu s výzkumnou agenturou Nielsem Admosphere. Výzkumu se zúčastnilo 1040 respondentů starších 15 let aktivních na internetu. Výzkum prokázal rostoucí výskyt fake news. S obsahem, který považovali za fake news nebo za dezinformaci, se již někdy setkalo 66 % české internetové veřejnosti, což je o 11 % více než v roce 2019.
Seminář MEDIÁLNÍ GRAMOTNOST
Mediální gramotnost je označením pro všeobecnou schopnost lidí vyhledávat informace, analyzovat a zpracovávat jejich obsah, porozumět významu informací a kriticky vyhodnotit jejich správnost. Mezi nejpalčivější témata v rámci mediální gramotnosti patří např. FAKE-NEWS.
Ohroženou skupinou jsou zejména senioři (důvěřiví k informacím předávaných médií), nebo lidé bez vzdělání či mládež (zejména na riziko fake-news spojené s rozmachem sociálních sítí).
Komu je seminář určen: všem bez ohledu na věk a vzdělání, kdo se chtějí orientovat ve světě médií a informací, vzdělat se v oblasti kyber bezpečnosti a v tom, jak analyzovat informace.

Kyberbezpečnost je ochrana systémů, sítí a programů před digitálními útoky. Cílem kybernetického útoku je obvykle zasáhnout, změnit nebo zničit citlivé informace nebo přerušit běžné obchodní procesy.
Mezi nejčastější formy kyberútoků patří zejména:
1. Malware - je označení pro škodlivé aplikace nebo kódy, které poškozují zařízení koncových bodů nebo narušují jejich normální provoz. Když se zařízení infikuje malwarem, může dojít k neoprávněnému přístupu, ohrožení dat nebo zablokování zařízení, dokud nezaplatíte výkupné.
2. Sociální inženýrství - Sociální inženýrství je v obecném smyslu způsob manipulace lidí za účelem provedení určité akce nebo získání určité informace. V kontextu kyber bezpečnosti je termín běžně používán ve významu podvodu nebo podvodného jednání v kyber prostoru za účelem získání utajených informací organizace nebo přístup do informačního systému firmy či jednotlivce.
3. Phishing - jde o typ podvodu v kyberprostoru používaný k získávání citlivých údajů (hesla, čísla kreditních karet apod.) v elektronické komunikaci.

4. Hackerství - zahrnuje nestandardní použití počítačové aplikace nebo systému, kdy se jedná o ilegální průnik pomocí prolomení bezpečnostní ochrany. Hacker je člověk, který bádá v počítačových programech a překračuje jejich schopnosti.
5. Ransomware je takový malware, který vám v počítači zašifruje soubory nebo vám znemožní používat počítač, dokud nezaplatíte požadované výkupné. Pokud je navíc počítač připojený k síti, ransomware se taky může rozšířit do dalších počítačů a úložišť v síti.
6. Falešné e-shopy - krátkodobě zakládané e-shopy, které pomocí lákavých reklam vylákají z lidí peníze za zboží, které nikdy nedodají a eshop odstraní.
DATA O KYBER KRIMINALITĚ
Kybernetická kriminalita patří v České republice i po celém světě k dlouhodobě nejstrměji rostoucí trestné činnosti. V roce 2022 tvořila s více než 18 500 skutky přes 10 % z celkové registrované kriminality v Česku. Meziročně tato kriminalita vzrostla takřka o 100 % (94,9 %). V roce 2022 bylo dle policejních statistik jednoznačně nejvíce případů majetkové kriminality – podvodů, a to 60 % ze všem případů vedených jako kyberkriminalita.
Podvodné jednání je velmi často založené na metodách sociálního inženýrství, čemuž je třeba v rámci preventivních aktivit věnovat zvýšenou pozornost. Dále byly zastoupeny: 18 % hacking, DDoS, ransomware; 8 % mravnostní trestné činy (kde oběťmi jsou bohužel stále častěji děti); 6 % násilné trestné činy (vydírání, vyhrožování) a hate crime; 0,5 % drogová problematika; 7,5 % ostatní kriminalita (duševní vlastnictví, nelegální online hazard).
Útoky na internetu jsou velmi sofistikované a jen složitě se jim mohou ubránit někteří dospělí, natož pak děti a senioři. Proto je potřeba vedle vzdělávacích aktivit přijímat i technická a legislativní opatření a nástroje, které umožní rychlejší a efektivnější odhalování této trestné činnosti.
