Šikana, Kyberšikana

Masivní rozšíření digitálních technologií a připojení k internetu v populaci s sebou přináší i další rizika. Šetření Českého statistického úřadu ukazují, že již roku 2020 žilo 97 % dětí v domácnosti s připojením k internetu. Vzhledem ke změnám ve společnosti spojeným s pandemií, jež byly ve vzdělávání spjaty se zavedením distanční výuky a na ni napojené podpory pro dovybavení domácností, lze odhadovat, že se mezi žáky přístup k internetu blíží stu procent. 

Z výzkumu České děti a dospívající na internetu Masarykovy univerzity také vyplývá, že většina dětí se připojuje k internetu přes mobilní telefon nebo počítač denně nebo alespoň jednou za týden. Podobně jako užívání internetu i používání sociálních médií se stalo běžnou součástí života žáků. 

Polovina žáků běžně užívá SMS/MMS zprávy nebo komunikuje přes Snapchat. Přestože bývá používání těchto platforem často spojeno se zábavou, přibližně stejnou měrou žáci tyto platformy používají i k předávání informací týkajících se školy, ať se jedná o organizační informace, či předávání zápisků z hodin nebo vypracovaných úkolů, což může být jeden z důvodů, proč více než polovina žáků ZŠ i SŠ hodnotí společné užívání sociálních médií jako přínosné. 

Sociální média mohou znamenat příležitost být v bližším kontaktu se spolužáky i pro jedince, kteří se do dění ve třídě nezapojují nebo se zapojují jen zřídka, neboť čtvrtina žáků (ZŠ i SŠ) uvedla, že jsou přes sociální média v kontaktu i se spolužáky, s nimiž se běžně často nebaví.

Metodici prevence vnímají jako nebezpečné pro žáky především nadměrné užívání mobilních telefonů či online technologií v období distanční výuky i mimo ni. Relativně častý výskyt šíření hoaxů a dezinformací poukazuje na skutečnosti, že rizikové chování souvisí s řadou dalších dovedností a znalostí, které si žáci osvojují i mimo programy primární prevence, v tomto případě jsou spjaty se schopností ověřovat informace a pracovat s nimi a s mediální gramotností.

Z VÝSTUPŮ ŠETŘENÍ ČESKÉ ŠKOLNÍ INSPEKCE OHLEDNĚ ŠIKANY A KYBERŠIKANY VYPLYNULY NÁSLEDUJÍCÍ ZJIŠTĚNÍ:

V posledních třech letech byla alespoň jednou mezi žáky řešena šikana v 57 % základních (dále i "ZŠ") a 63 % středních škol (dále i "SŠ"). V případně základních škol se ve srovnání se zjišťováním z roku 2015/2016 jedná o nárůst o 10 p. b., u středních škol o necelé 3 p. b. Za vyšším podílem škol nemusí stát jen nárůst počtu případů šikany, ale i větší schopnost škol agresivní chování identifikovat, řešit a tím pádem i vykazovat. 

K nejčastějším formám šikany mezi žáky se řadí verbální šikana a kyberšikana (častěji na SŠ než na ZŠ). Již v menší míře bylo na školách v rámci šikany řešeno ničení nebo krádež cizího majetku, fyzické napadení nebo pasivní agrese. Kromě šikany mezi žáky byla na školách řešena i šikana žáka vůči učiteli, na ZŠ i SŠ se jedná o 7 % škol. Žáci nejčastěji napadají učitele verbálně, v kyberprostoru nebo volí pasivní prostředky, jako je ignorování. Ve srovnání s rokem 2015/2016, kdy byla evidována jen v jednotkách případů, došlo k nárůstu, za kterým může být větší pozornost, jež školy problematice věnují.


Rizikové chování i šikana realizovaná na internetu je pro školy stále aktuálnější téma. Častěji se sice vyskytuje u starších žáků, přesto by jí měla být z důvodu prevence věnována pozornost již od začátku školní docházky.

Kromě samotné šikany zaznamenali pedagogové i další rizikové chování žáků související s digitálními technologiemi. Jako problematické hodnotí především jejich nadměrné používání, přeposílání hoaxů, navazování nebezpečných vztahů a sdílení intimních materiálů.

Kompletní zpráva České školní inspekce je k nahlédnutí níže.