DVPP - pro pedagogy
Další vzdělávání pedagogických pracovníků – (DVPP) je těžištěm dalšího profesního rozvoje českých pedagogů. Je to systematický a koordinovaný proces, který navazuje na vzdělání pedagogů a trvá po celou dobu profesní dráhy pedagogického pracovníka.
Živá akademie, o.p.s. získala akreditaci instituce v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. Akreditovány máme následující vzdělávací programy:
- Metody implementace environmentální výchovy do škol
- Tvorba distančních studijních opor v 21. století
- Rozvoj prezentačních dovedností žáků
- Evaluace environmentální výchovy ve školách a školských zařízeních
- Enviro-hraní pro předškoláky a děti 1. stupně ZŠ
- Mediální gramotnost dětí a mládeže
- Self-management a time-management pro pedagogy
1. Metody implementace environmentální výchovy do
škol - webinář
Obsah vzdělávacího programu:
V první fázi jsou pedagogům představena klíčová témata environmentální výchovy, která jsou vhodná pro prezentaci dětem a žákům od nejmenších (MŠ) až po středoškolské žáky. Důraz je tak kladen na udržitelnou spotřebu, třídění odpadu a ochranu ovzduší, půdy a vody. V druhé fázi jsou pak pedagogům prezentovány varianty, způsoby implementace těchto témat do výuky. Metody jsou rozlišeny podle věku dětí/žáků. Pedagogům jsou na praktických příkladech ukázány vhodné metody pro nejmenší děti (eko-divadélka, eko-pohádky apod.) až po nejstarší žáky (SŠ). Všechny tyto metody jsou prezentovány na výše uvedených klíčových tématech (udržitelná spotřeba, tříděný odpad a ochrana životního prostředí).
Časová dotace: 5 hod (5 * 45 min)
2. Tvorba distančních studijních opor v 21.
století - webinář
Obsah vzdělávacího programu:
Cílem je vysvětlit pedagogům zásady pro vytváření kvalitních studijních opor pro žáky. Tyto studijní opory, ač jsou primárně určeny žákům/studentům distančního studia, jsou velmi užitečným nástrojem i v denní výuce. Tyto studijní opory žákům umožňují doplnit si běžnou výuku o možnost samostudia. Často fungují jako materiály k opakování, s žáky mnohem lépe "komunikují", upozorňují na důležité pasáže a poskytují důležitá shrnutí i opakovací cvičení. Kvalitně zpracované materiály jsou pro studenty/žáky dobře čitelné, snadno pochopitelné a dokážou nahradit osobní kontakt s pedagogem. Hlavním cílem semináře je vysvětlit rozdíl mezi klasickými učebními texty a texty distančních opor, vysvětlit zásady jejich tvorby, struktury a práce s nimi. Pedagog denního studia je využije jako doplněk k denní výuce např. pro zpracování samostatných domácích prací studentů, pomohou ke studiu např. nemocným žákům denního studia, nebo jako rozšíření vysvětlované látky.
Časová dotace: 5 hod (5 * 45 min)
3. Rozvoj prezentačních dovedností žáků - webinář
Cílem webináře je v první fázi vysvětlit pedagogům potřebnost rozvíjet prezentační dovednosti žáků. Tyto dovednosti lze rozvíjet od nejnižšího věku dětí formou krátkých vystoupení dětí, které je zbaví ostychu a s rostoucím věkem pak zvyšovat na žáky požadavky. Díky tomu jsou děti-žáci připraveny na život a snáze se uplatní na trhu práce. Pedagogům jsou představeny tréninkové techniky, jak žáky vést ke zdokonalování se v prezentačních dovednostech. Důraz je kladen na to, aby pedagogové žákům pomohli odbourat parazitní slůvka, natrénovat správný postoj a oční kontakt i neverbální komunikaci. Rovněž jsou pedagogům představeny techniky hodnocení vystoupení a předání žákům efektivní zpětné vazby.
Časová dotace: 5 hod (5 * 45 min)
4. Evaluace environmentální výchovy ve školách a školských zařízeních - webinář
Evaluace environmentální výchovy je základním předpokladem efektivity programů environmentální výchovy. Evaluace může prokázat, zda environmentální výchova funguje dle očekávání a nastavených cílů, nebo naopak že v důsledku chyb v implementaci enviromentální výchova v instituci (škole) nefunguje tak jak má a je zapotřebí ji změnit. Bez zavedení systému evaluace není efektivní realizovat environmentální výchovu. Mezi základní oblasti kompetencí pro environmentálně odpovědné chování patří: vztah k přírodě, vztah k místu, ekologické děje a zákonitosti, environmentální problémy a konflikty a připravenost jednat ve prospěch životního prostředí. Cílem metod evaluace je pak zhodnocení, zda aktuálně nastavené programy environmentální výchovy odpovídají těmto cílům a vedou k podpoře uvedených kompetencí. Cílem webináře je představit pedagogům metody evaluace environmentální výchovy ve školských zařízeních.
Časová dotace: 5 hod (5 * 45 min)
5. Enviro-hraní pro předškoláky a děti 1. stupně ZŠ - webinář
Environmentální výchovu je vhodné směrovat již na ty nejmenší děti. Čím dříve budou děti konfrontovány s aktuálními tématy environmentální výchovy (třídění odpadu, udržitelná spotřeba, znečišťování a další témata), tím spíše je "pojmou za své" a budou se chovat v souladu s očekáváními environmentální výchovy. Cílem webináře je vzdělávat pedagogy v metodách a vhodných nástrojích, jak těmto nejmenším dětem vhodně prezentovat klíčové otázky ochrany životního prostředí. Mezi základní oblasti kompetencí pro environmentálně odpovědné chování dětí patří: vztah k přírodě, vztah k místu, ekologické děje a zákonitosti, environmentální problémy a konflikty a připravenost jednat ve prospěch životního prostředí. Všechna tato témata lze vhodným způsobem prezentovat již dětem od 3 let věku a webinář ukazuje vhodné nástroje prezentace zejména těchto témat.
Časová dotace: 5 hod (5 * 45 min)
6. Mediální gramotnost dětí a mládeže
Mediální gramotnost je velice ožehavé a aktuální téma 21. století a jednou z nejvíce ohrožených skupin jsou děti a mládež. Je nutné je edukovat v hrozbách související s činností médií a v dalších tématech mediální gramotnosti. Mezi nejpalčivější témata patří zejména tzv. fake-news, záměrné ovlivňování veřejného mínění i finančně bezpečnostní hrozby např. v oblasti internetového bankovnictví.
Cílem webináře je předat pedagogům informace a nástroje pro efektivní šíření osvěty v oblasti mediální gramotnosti, edukovat je ve vhodných nástrojích pro jednotlivé věkové skupiny od 1. stupně ZŠ až po žáky středních škol
Časová dotace: 5 hod (5 * 45 min)
7. Self-management a time-management pro pedagogy
Pedagogická práce je velice náročná, zejména na psychiku člověka. Profese rovněž vyžaduje vysokou koncentraci, sebereflexi, kvalitní self-management a řízení času (time-management). Webinář je vhodný zejména pro mladé pedagogy, kteří pociťují, že potřebují pomoci s organizací času a práce, nestíhají plnit úkoly (testy, hodnocení apod.). Přínosný však webinář je pro všechny pedagogy bez ohledu na věk a zaměření, neboť se ve webináři dozví, jak zefektivnit a zorganizovat svou pedagogickou činnost, pracovní den, vč. zásad řízení sebe-sama, tzv. self-managementu.
Časová dotace: 5 hod (5 * 45 min)